dilluns, 29 d’abril del 2013

Pràctica 1 (Beti)


Has fet mai strip tease en públic? Doncs així és com em sento ara mateix... Una cosa és escriure per a un mateix, i una altra és que tothom pugui llegir els meus textos. Despullar-se en públic implica acceptar l’èxit o el fracàs, o ambdues coses a la vegadA. És un acte de desvergonyiment al qual em vull afrontar en aquest curs.
M’agrada viatjar i transmetre als demés les meves experiències. Fins ara ho he fet amb mitjans audiovisuals, però la força i capacitat de suggestió d’un llibre és una idea que fa temps que em tempta. Ja sigui com a complement o no dels meus muntatges, m’agradaria provar amb l’escriptura. Penso que escriure permet esplaiar-se més enllà del què hem vist o dels llocs on hem estat. Permet barrejar en el mateix context els sentiments, les sensacions, divagar sobre qüestions relacionades amb el fet de viatjar...
Tinc por i curiositat alhora. Un gran vertigen s’apodera de mi al moment de fer el primer pas, i necessito algú que em guiï i m’ensenyi els secrets de l’art d’escriure.

QUINS LLIBRES DE VIATGE HE LLEGIT
Subirós, Pep. Cita a Tombuctú.Destino, 1996
David-Néel, Alexandra. Magos y místicos del Tibet.
David-Néel, Alexandra. Viaje a Lhasa. Ediciones Indigo, 1988
Broussard, Philippe. Les rebels de l’Himàlaia. Pagès Editors, 1997
Morgan, Marlo. Las voces del desierto. Biblioteca de Bolsillo, 1996
Pernau, Gabriel. A la Xina amb bicicleta. Edicions La Campana, 1997
Díaz, Miguel Angel. De la Alcarria al Himalaya. Biblioteca Grandes Viajeros, 2000
Díaz, Miguel Angel. Dos huellas hacia el sur. 2004
Mustoe, Anne. LoneTraveller. Onewoman, twowheelsandtheworld. VirginBooksLtd, 2002
Casanova, Eugeni. Un viatge monstruós. Amb tren pel Transsiberià i la Ruta de la Seda. Edicions de la Magrana, 1997
Uhlig, Helmut. La ruta de la seda. Ediciones del Serbal, 1994
Ollivier, Bernard. La ruta de la seda. Viaje en solitario. Editorial entreLIbros, 2005
Sth, Vikram. Des del llac del Cel. Viatges pel Xinjiang i el Tibet. Proa Alí Bei, 1999
Briongos, Ana M. La cueva de Alí Babá. Irán día a día. Col·lección Otras Voces, 2002
González Zunzundegui, Santiago. Aventura a toda vela. Editorial Debate, 2002
Villar, Julio. !Eh, petrel! Cuaderno de un navegante solitario. Editorial Juventud, 1997
Slocum, Joshua. Navegando en solitario alrededor del mundo. Plaza&Janés Editores, 1998
Krakauer, Jon. Somnis de l’Eiger. Editorial Empúries, 2000
Diemberger, Kurt. K2 el nudo infinito. Desnivell, 1993
Holzel, Tom y Salkeld Audrey. El misterio del Everest.Mondadori, 2000
Le Corbusier. Les voyages d’Allemagne. Carnets. Voyage d’Orient. Carnets. Electa Fondation LC, 2000

ELS QUE MÉS M’HAN AGRADAT I PER QUÉ
Uff, fa tant de temps que me’ls vaig llegir, que no sabria fer-ne una crítica de cadascun d’ells. Tots em van interessar, en major o menor mesura, en funció de les meves dèries d’aquell moment. Però, sens dubte, el llibre de viatges que més em va marcar va ser Viaje a Lhasa, de David-Neels. Segurament va ser el primer relat de viatges que vaig llegir de jove, o almenys  així ha quedat registrat en la meva memòria, i encara ara sento una profunda admiració per aquella dona, una occidental entrant al regne prohibit del Tibet, l’any 1924.
Em va sorprendre la força, la valentia, la tenacitat i la curiositat d'aquella dona de l’alta societat francesa, casada, i amb estudis, capaç de recórrer a peu no sé quants quilòmetresdurant més d’un any, travessant les grans serralades de l’Himàlaia, amb l’única companyia d’un lama –el seu fill adoptiu- i disfressada de captaire per passar inadvertida, carregant-s’ho tot a les espatlles, dormint al ras, passant fred i gana, sense mapes... I tot per arribar a Lhasa! En el llibre recordo també una gran espiritualitat. De fet, era la motivació principal de David-Neels per aconseguir el seu objectiu, que fins i tot li va servir a nivell pràctic per sobreviure al fred hivernal. Tot això, sense deixar de fer un retrat de la societat tibetana, amb els seus costums. i paisatges.
Potser ara, si el tornés a llegir, no em causaria el mateix efecte, però en aquell moment de la meva vida va ser un dels motors que em va impulsar a sortir a recórrer món.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada