dilluns, 30 de setembre del 2013

Dotze quilòmetres i una hora (Pràctica 5, Oriol)

A comarques no entenien que per fer dotze quilòmetres hagués d’invertir gairebé una hora. Aquest és el temps que trigava cada matí per anar des de casa, al barri de Gràcia de Barcelona, fins a la redacció de la revista Sàpiens, a l’època situada en un polígon d’oficines als afores de Badalona. Aquell viatge diari, que feia a mitges a peu i a mitges amb transport públic, es podia dividir en tres parts: un tram subterrani, un recorregut urbà en superfície, per acabar en una passejada entre arbres centenaris. La varietat feia el trajecte prou distret com per arribar a la feina despert i amb les piles carregades.
La primara part del recorregut, d’uns trenta minuts, transcorria sota terra. Era el tram de les escales mecàniques i els túnels de metro, dels badalls i les cares llargues d’aquells que haurien preferit quedar-se a casa dormint una estona més. Per sort, malgrat viatjar en hora punta, al vagó gairebé sempre hi havia algun seient lliure. Era un privilegi reservat als que, a aquella hora del día, sortíem de Barcelona. Per contra, els combois que entraven anaven carregats a més no poder.
M’agradava asseure’m i començar a imaginar la vida de les persones que anaven i venien: l’estudiant descamisat, el treballador de la banca amb una corbata que notaves com l’incomodava, les adolescents amb samarretes tan curtes que ensenyaven panxa i de passada el piercing del melic, la dona de fer feines amb la bata blava plegada a la falda, l’avi que portava els nens a l’escola... De tot plegat ja se’n va aprofitar l’escriptor Ramon Solsona quan fa uns anys va escriure la novel·la Línia blava, on teixia una trama a partir d’usuaris que pujaven i baixaven de la línia 5 del metro, la de color blau. Des de la ficció explorava la curiositat instintiva de les persones, l’observació, la tafaneria fantasiosa, la tendència de la naturalesa humana a inventar i fabular. Just el que jo feia cada matí.
Aquest primer tram acabava a la parada de metro Pompeu Fabra de Badalona i només calien unes escales mecàniques per enllaçar amb el tram urbà. Si el metro era l’espai per a la fabulació, al carrer calia tocar de peus a terra per estar pendent dels cotxes, els semàfors i els passavolants amb pressa que ni tan sols miraven a qui tenien al davant. El trajecte pel centre de la ciutat no tenia res a veure amb el clixé que sempre m’havien venut de Badalona. Recordo que el primer dia esperava trobar-hi una ciutat grisa, massificada, industrial i castellanoparlant, però vaig ensopegar amb carrers de vianants més o menys amples, amb cases baixes —de com a molt dues altures— pintades de blanc a l’estil mariner i botigues de barri amb rètols en català. Clar que aquell només era el centre històric i que a la perifèria hi trobaria la Badalona que fins llavors havia imaginat.

Sortint del nucli antic, m’havia empescat la manera d’enllaçar amb el camí que creua el Parc de Can Solei i Ca l’Arnús, un jardí romàntic dissenyat segons les modes del segle XIX, amb camins perdedors, glorietes i fonts d’aigua al costat de vegetació frondosa. És un racó atractiu per portar-hi la mainada després de l’escola o per jugar a endevinar les particularitats botàniques d’arbres (pollancres, plataners, riures, alzines, oms, cirerers i robínies)  i arbustos (ullastres, arboços, llorers, avellaners, etc). Per a mi, era el colofó ideal per agafar l'última glopada d'aire fresc just abans d’entrar a la feina.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada