En el Gallo de Hierro (I)
Desconec
la cultura xinesa, més enllà dels quatre tòpics que vaig aprendre a l’escola o
llegint en diagonal allò que en deien, i diuen, els mitjans de comunicació de
casa nostra. Tinc la sensació que a Europa hem viscut d’esquena a Àsia i per
això m’ha semblat molt aclaridor aquest llibre. El que més m’ha agradat del
relat és la capacitat de Paul Theroux per relligar entrevistes —moltes vegades
converses a peu de carrer o ferrocarril— amb descripcions i dissertacions
culturals, sociològiques i històriques en un sol cos narratiu.
L'escriptor
nord-americà és un observador privilegiat, però sobretot un bon analista que
sap treure conclusions de qualsevol conversa. El seu mètode inductiu, que
parteix de l’anècdota per parlar de la complexitat del context, posa en
evidència el seu bagatge sobre la cultura xinesa. Així, ell llibre
esdevé un clàssic, un retrat sociològic de la Xina dels anys vuitanta que ja
queda per a la posteritat. Malgrat això, tant descriure la sortida i arribada
amb tren en cada ciutat on fa parada, en certs moments l'autor a ser repetitiu.
Theroux
treu molt de suc de qualsevol conversa. Em sembla il·lustratiu el diàleg que té
amb el senyor Peng, un home que, de jove, s’havia resistit a sumar-se als
‘guardes rojos’ del Partit Comunista durant la Revolució Cultural:
—
Si en China no hubiese
habido una revolución, su vida habría sido muy distinta.
—
Puede que mejor, puede que
peor—respondió
—
¿Ni siquiera puede decir
que ha vivido un período histórico interesante?
—
Solo un poquitín. La
historia china es enorme. La Revolución Cultural casi no cuenta.
Només
amb quatre línies deixa molt clara la manera com els xinesos conceben la seva
història. A Europa, els referents històrics apel·len gairebé sempre a l’època
medieval, a molt estirar a la Grècia i Roma clàssiques. A la Xina, però, es
remunten a milers d’anys. La ‘gran’ civilització occidental és ‘petita’ si la
comparem amb el llegat de la cultura xinesa. I nosaltres, mirant-nos el melic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada